Kérdések
Nagy Máté:
Mit tanulhatunk a madarak csoportos és egyéni repüléséből?
c. előadásához
- Melyik elv szerint legcélszerűbb repülni siklórepülés során, ha siklási és termikelős szakaszokból álló távot minél rövidebb idő alatt szeretnénk megtenni?
- a) Minél gyorsabban haladjunk a siklási szakaszokon, ekkor lesz a legnagyobb a vízszintes irányú átlagsebességünk a teljes repülésre nézve.
- b) Mindig az aktuális termikekhez tartozó emelkedési sebesség függvényében érdemes megválasztani a siklási sebességet, a polárgörbénk ismeretében.
- c) A polárgörbénket kell ismerni hozzá, ahhoz a ponthoz tartozó értéket érdemes megválasztani, ahol ennek a maximuma található. Ekkor haladunk a minimális süllyedéssel, így a leggyorsabban érhetünk a táv végére.
- Mikor legnagyobb a csoportos mozgás esetén a keveredés, az információcsere, azaz, amikor adott idő alatt a legtöbb új, másik egyeddel találkozik egy egység?
- a) Akkor, amikor nagyfokú a rendezettség. A szomszédok átlagos sebességét és átlagos gyorsulását is figyelembe vevő modellben a sebesség tag dominál. Rend a lelke mindennek.
- b) Akkor, amikor nagymértékű a rendezetlenség, így a bolyongó részecskék gyakran egymásra találnak. A szomszédok átlagos sebességét és átlagos gyorsulását is figyelembe vevő modellben a gyorsulási tag dominál.
- c) A kritikus pont környékén a legnagyobb a keveredés. A szomszédok átlagos sebességét és átlagos gyorsulását is figyelembe vevő modellben a rendezett-rendezetlen állapotok közötti átalakulási ponthoz közel. Egy jól működő rendszer megfelelő mértékben összetartó és megfelelő egyéni szabadsággal rendelkező tagokból áll.
- Mi volt az előadás fő mondanivalója?
- a) Tanuljuk a természettől, az evolúció által kifejlesztett hatékony megoldásokat próbáljuk megérteni és alkalmazni mesterséges rendszerek esetén is.
- b) A madarak túl buták, de jó nézni őket, ahogy repülnek.
- c) Á, csak a 3d-s videóra emlékszem.
kapcsolódó előadás
megoldások